• تاریخ انتشار : 1403/07/29 - 22:14
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 68
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تأمل در اهمیت آمار برای توسعه جوامع

گرامیداشت روز ملی و جهانی آمار و برنامه‌ریزی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

کاربرد آمار در زمینه‌های مختلفی از جمله بهداشت، حقوق، مالی، علمی و آموزشی به بشر کمک می‌کند تا حقایق را بهتر درک کند و تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرد. افراد حرفه‌ای از جمله ریاضیدانان، برنامه‌ریزان شهری، شرکت‌ها، بازاریابان دیجیتال و دانشمندان علوم اجتماعی به آمار برای تصمیم‌گیری‌های خود متکی هستند.

اول آبان، روز ملی آمار و برنامه‌ریزی و همچنین ۲۰ اکتبر، روز جهانی آمار، فرصتی بی‌نظیر برای تأمل در اهمیت آمار و برنامه‌ریزی در توسعه جوامع و بهبود زندگی مردم است. روابط عمومی مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران، با افتخار و احترام، این روزهای ارزشمند را به تمامی دانشجویان، اساتید و کارکنان گرامی به ویژه تلاشگران این عرصه، تبریک می‌گوید.

آمار و برنامه‌ریزی نه تنها ابزارهای حیاتی برای ارزیابی و تحلیل داده‌ها هستند، بلکه نقشی اساسی در بهبود فرآیندهای آموزشی، پژوهشی، درمانی و در نتیجه ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم ایفا می‌کنند. مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با تعهد به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده و تسهیل فرآیندهای آماری و برنامه‌ریزی، همواره در تلاش است تا با استفاده از داده‌های آماری دقیق و به‌روز، تصمیم‌گیری‌های مؤثری را در جهت ارتقای سطح علمی و مدیریتی دانشگاه انجام دهد.

روز جهانی آمار برای اولین بار در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفته شد. این روز توسط کمیسیون آمار سازمان ملل متحد (UNSD) نامگذاری و تعیین شد. در این روز که توسط کمیسیون آماری سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، اقداماتی در کشورهای مختلف برای معرفی علم آمار و اهمیت آن صورت می‌گیرد. هر نیم دهه، آمارهای مربوط به زندگی بشر و مسائل مختلف با هدف تصمیم‌گیری‌های بهتر برای آینده بررسی و مورد بحث قرار می‌گیرند.

تاریخچه آمار به جان گرانت و ویلیام پتی در سال ۱۶۶۲ بازمی‌گردد که با توسعه روش‌های آماری و سرشماری اولیه انسانی، زمینه‌ساز جمعیت‌شناسی مدرن شدند. در طول تاریخ، آماردانان برجسته‌ای همچون فلورانس نایتینگل (پیشگام نمایش بصری آمار) و جان توکی (مسئول ابداع اصطلاحات شناخته‌شده مورد استفاده در علوم کامپیوتری امروزی) نقش بسزایی در پیشرفت این علم داشته‌اند. کمیسیون آمار سازمان ملل متحد نیز در سال ۱۹۴۷ در شهر نیویورک آمریکا تأسیس شد و اصول بنیادین و اساسی آمار رسمی را در سال ۱۹۹۴ به تصویب رساند.

آمار در زمینه‌های مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، امور حقوقی، مالی و مسائل علمی و آموزشی به بشر کمک می‌کند تا حقایق را درک کند و تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرد. این اطلاعات مهم به زبان اعداد توسط دولت و سایر سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی سال‌های آینده استفاده می‌شود. ریاضیدانان، برنامه‌ریزان شهری، شرکت‌ها، بازاریابان دیجیتال و دانشمندان علوم اجتماعی نیز برای تصمیم‌گیری‌های خود به شدت به آمار متکی هستند.

روز ملی و جهانی آمار به کشورها، مردم و جهان فرصتی می‌دهد تا رشد کنند، انطباق یابند و آمار با کیفیت تولید کنند. امیدواریم که با تأمل بر اهمیت آمار و برنامه‌ریزی، مسیرهای جدیدی برای پیشرفت و توسعه پایدار، یافته و آینده‌ای روشن‌تر برای جامعه علمی و پژوهشی کشور رقم بزنیم.

 

آمار در قرن هفدهم با کارهای جان گرانت و ویلیام پتی شروع به توسعه یافت. این دو دانشمند با استفاده از روش‌های سرشماری و جمع‌آوری داده‌ها، پایه‌های اولیه علم آمار را بنا نهادند. یکی از مهم‌ترین پیشگامان در زمینه نمایش بصری آمار، فلورانس نایتینگل بود که با استفاده از نمودارها و گراف‌ها، اطلاعات آماری را به شکل جذاب‌تر و قابل فهم‌تر ارائه کرد. جان توکی نیز با ابداع اصطلاحات جدید، نقش مهمی در پیشبرد آمار در علوم کامپیوتری ایفا کرد.

 

 
  • گروه خبری : اخبار اداره آمار و تحلیل,اخبار مرکز
  • کد خبر : 281793
تدوین گر
محمد امیری
تهیه کننده

محمد امیری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه

چت آنلاین